Βάιος Παπαδημητρίου Χειρουργός Ουρολόγος Ανδρολόγος στη Λαμία. Ουροδυναμικός έλεγχος, Εύκαμπτη κυστεοσκόπηση, Βιοψία προστάτη, Υπερπλασία προστάτη, Ουροδυναμική μελέτη, Ουρολογικά προβλήματα, Υπερηχογράφημα νεφρών κύστης προστάτη.

Ασυμπτωματική βακτηριουρία

Η ασυμπτωματική βακτηριουρία είναι μία ειδική μορφή λοίμωξης. Είναι η κατάσταση στην οποία σε δύο διαδοχικές καλλιέργειες ούρων απομονώνεται το ίδιο μικρόβιο σε μεγάλη συγκέντρωση, αλλά ο ασθενής δεν έχει κανένα σύμπτωμα. Είναι περισσότερο συχνή σε μεγαλύτερες ηλικίες. Υπολογίζεται ότι το 10% των ανδρών και το 20% των γυναικών μετά τα 65 έτη έχουν ασυμπτωματική βακτηριουρία. Τα ποσοστά αυτά είναι ακόμα μεγαλύτερα σε γηροκομεία. Ασυμπτωματική βακτηριουρία επίσης έχουν οι περισσότεροι άνθρωποι με μόνιμο καθετήρα.

Η Ευρωπαϊκή Ουρολογική Εταιρία είναι ξεκάθαρη στις οδηγίες της. Η ασυμπτωματική βακτηριουρία δεν πρέπει να θεραπεύεται, παρά μόνο αν εμφανιστούν συμπτώματα ή πυρετός. Έτσι ηλικιωμένοι που απλά κάνουν εξέταση ούρων με μικρόβιο (συνήθως κολοβακτηρίδιο) δεν πρέπει να λαμβάνουν συνέχεια αντιβιώσεις. Το ίδιο ισχύει και για ανθρώπους με μόνιμο καθετήρα, οι οποίοι δεν πρέπει να λαμβάνουν αντιβίωση στην αλλαγή του καθετήρα (παρά μόνο επί ειδικών ενδείξεων όπως ο τραυματικός καθετηριασμός). Υπάρχουν μάλιστα ενδείξεις ότι ο εποικισμός της κύστης από κολοβακτηρίδιο ίσως προστατεύει από την εγκατάσταση πιο παθογόνων μικροβίων και από εκδήλωση πυρετού.

Η ασυμπτωματική βακτηριουρία πρέπει να θεραπεύεται σε ειδικές περιπτώσεις. Η πιο χαρακτηριστική είναι η εγκυμοσύνη, γιατί ξέρουμε ότι αν δεν θεραπευτεί αυξάνει ο κίνδυνος επιπλοκών, όπως ο πρόωρος τοκετός. Επίσης πρέπει να θεραπεύεται πριν από ουρολογικές επεμβάσεις, όπως η διουρηθρική προστατεκτομή ή η ουρητηροσκόπηση, και σε ανοσοκατεσταλμένους ασθενείς.